Filosoferen met kinderen en jongeren

Filosoferen met kinderen kan op alle leeftijden. Het leert ze hoe om te gaan met vragen, onzekerheden en verwondering.

Filosoferen met kinderen

Een korte uitleg

Op de foto zie je een jonge boom groeien in de stam van wat eens een hele grote en oude boom is geweest. Wanneer kinderen en jongeren filosoferen dan verplaatsen ze zich in de grote filosofen van de afgelopen 20 eeuwen. Dat gebeurt gelukkig niet bewust. Maar de vragen die toen werden gesteld zijn nu nog steeds actueel.

In de jaren 70 van de 20e eeuw begon Matthew Lipman te filosoferen met kinderen (FMK) op de basisschool. Dit was zijn reactie op de studenten in zijn colleges die slechte denkers waren en hun gedachten niet konden verwoorden. Door middel van toepasselijke verhalen sprak hij de kinderen aan en wist ze te boeien. Sterker nog: de kinderen formuleerden hun eigen gedachten over deze filosofische thema's en reageerden kritisch op die van anderen.

Kinderen stellen vragen bij alles wat ze zien en meemaken. Ze zijn nieuwsgierig naar wat er om hen heen gebeurt en stellen vragen bij de zaken waar ze over twijfelen. Door vragen te stellen proberen ze deze zaken te verklaren, helder te krijgen. Met andere woorden ze zijn kritische denkers! Vaak krijgen ze van hun ouders of onderwijzer een antwoord aangereikt, maar dat is hier nou net niet de bedoeling. En dat een volwassene het antwoord ook niet-weet is nieuw voor de meeste deelnemers.

Binnenkort nieuwe activiteiten in deze planning.